Khamis, 9 Jun 2011

"tanpa melakukan sesuatu yang luar biasa, jangan mengharapkan kejayaan luar biasa."

ayat ni muncul tiba-tiba dan menghantui minda aku akhir-akhir ini. mungkin kerana kebelakangan ini 'pencapaian' adalah tuntutan yang mendesak. aku terdesak untuk mencapai sesuatu. baik dari sekecil-kecil usaha aku untuk belajar memasak hinggalah soal akademik, aku seolah-olah terasa kosong dan bosan berada dalam tahap 'sederhana' selama ini.

pengiktirafan itu perlu. bukan semata-mata untuk mendabik dada tetapi juga untuk memotivasikan diri sendiri. malangnya, kita seringkali bermimpi namun terlupa di mana kita berdiri. selagi kaki masih menjejak ke tanah, menggapai pelangi terasa payah. bukannya menafikan segala usaha yang dilakukan sebelum ini, namun, sedar atau tida, formula yang sama menghasilkan keputusan yang sama juga akhirnya. 

berbicara tentang 'melakukan sesuatu yang luar biasa', aku rasa aku perlu berani bereksperimen dan keluar dari zon selesa. hakikatnya, hidup aku terlalu selesa! oops, selesa bukan bermakna kaya... ( takut disalah tafsir pula). namun, hidup aku selama ini umpama kucing tidur di bantai. kata orang putih, take things for grantedla!

untuk mendapat 'kejayaan luar biasa' itu, aku perlu buat sesuatu yang drastik. tiba masanya aku perlu melakukan pecutan. cukup sekadar berlari-lari anak selama ini. memang strategi berlari-lari anak menyebabkan aku konsisten ke garis penamat, tapi sampai bila sekadar mencecah garis penamat namun tidak mengecap apa-apa pencapaian? 

perlukan strategi baru dalam kehidupan!

info kucing: kucing tidur di bantai = Hidup senang dan mewah. 
(Peribahasa lain yang sama makna: Ayam bertelur di atas padi). bantai = daging binatang yang disembelih.





kucing yang masih merangkak takkan mampu untuk berlari. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan