Khamis, 12 Januari 2012

Baucer Buku 1 Malaysia

" Wah seronoknya... boleh beli novel!"
" Alah, kami belajar bukan pakai buku pun... buat apa baucer buku.."
" Alah, napa bagi baucer buku, bagilah duit..."

Inilah realiti. respon mahasiswa mahasiswi universiti. bukan aku mahu mengeji. tapi inikah gambaran mentaliti? 

1. Baucer buku untuk beli novel

Seronoknya dapat baucer buku boleh beli novel. novel apa? tak perlu susah payah meneka, tentu novel Alaf 21 pilihan utama. bukan mahu merendahkan minat mereka, tapi bila NOVEL adalah BUKU pilihan pertama, apa maknanya? Sekali lagi, aku percaya tidak terlintas di fikiran mereka untuk singgah membeli novel-novel hasil karya sastera Anwar Ridhuan, Hamka, atau sebagainya... berdasarkan pemerhatian aku, novel cinta tetap pilihan utama. novel cinta tiada salahnya, cuma... menggunakan baucer untuk novel-novel yang membawa pada angan-angan kayangan semata, apakah relevannya wahai mahasiswa? apakah bezanya pemberian baucer pada pelajar universiti dengan pelajar sekolah? atau istilah pelajar itu terlalu melekakan, wahai MAHASISWA?


2. Baucer buku tiada guna, kursus tidak perlu beli buku

Baiklah, apakah kursus yang katanya 'tidak perlu beli buku' itu? Kursus arkitek, seni, perancangan pembangunan, penyiaran... (ini persepsi). dan bagi aku, persepsi ini silap! TIDAK ADA KURSUS TIDAK PERLU BELI BUKU. apapun kursus mahasiswa di universiti, semuanya tentang ilmu! dan tahukah mereka, semua bidang ilmu, ada buku yang bersesuaian dengan bidang tersebut? memang, ada sesetengah kursus cenderung pada kemahiran amali dan praktikal berbanding teori. ya, mungkin membeli buku teori bukan keperluan. tapi, mengapakah perlu disempitkan fikiran terhadap genre-genre buku? apakah salah kalau mereka membeli buku motivasi, buku psikologi, buku tentang autobiografi dan sebagainya yang mampu menggerak dan merangsang sesiapa jua untuk berjaya dalam apapun bidang diceburi? 

3. Mengapa baucer, saya mahu duit!

Duit untuk apa? untuk membeli keperluan pembelajaran.secara langsung. Duit untuk apa? "tak suka novel dan buku-buku ilmiah, dapat duit boleh beli baju...." itulah masalahnya. budaya membaca tidak dekat dengan rakyat Malaysia. Sedihnya, tidak dekat pun dengan MAHASISWA. kalaulah pelajar Jepun yang memang terkenal dengan budaya membaca itu dapat baucer buku seperti ini saban tahun, aku percaya mereka bersyukur tak terkata kerana buku adalah peneman lazim mereka. namun bagi sesetengah mahasiswa, dapat baucer buku tapi keliru. sebab apa? tidak tahu, mahu beli apa dengan baucer buku? sebab, mereka tak pernah ke kedai dan membeli buku. ( dulu masa sekolah ada juga beli buku teks dan buku rujukan...) 

APAPUN, INI HANYA GENERALISASI.

ya, bukan semua mahasiswa menyambut baucer buku ini dengan respon-respon di atas. aku percaya sebahagian rakan-rakan aku bijak dan tahu bagaimana menggunakan pemberian kerajaan dengan sewajarnya. Mereka tahu keperluan kursus mereka dan mereka sedar berapa banyak pelaburan mereka setiap semester untuk buku-buku wajib, belum termasuk buku rujukan tambahan. mereka tahu ada banyak benda yang perlu dibaca dalam dunia. mereka tahu betapa ketinggalannya kita bila jauh dari budaya membaca. dan mereka ini berebut-rebut tiap kali ke Pesta Buku, toko-toko buku terpakai mahupun antarabangsa. ada antara mereka juga, buku adalah santapan jiwa yang paling menyelerakan. Namun, berapa ramai agaknya 'MEREKA'?



Ini sekadar persepsi dari insan yang tidak cukup membaca. kalau aku silap, mungkin kerana aku pun kurang membaca. Buat Kerajaan :
"TERIMA KASIH ATAS BAUCER BUKU INI. ALHAMDULILLAH."





Tiada ulasan:

Catat Ulasan