Ahad, 22 Januari 2012

hari kedua - dipupuk disogok

hari ini, macam biasa. 

dari pagi sebermula hingga malam menjelma. yang sama tetap sama. tidak berubah sifatnya walau impian sudah setinggi langit. dipujuk, dipupuk, aku disogok dengan impian manis lagi. tapi kali ini aku sudah belajar beribu perkara berdasar apa yang pernah berlaku dulu. manakan mungkin pisang berbuah dua kali...

apakah yang berlaku dulu?

gila. airmata ini tumpah dek harapan menggunung yang dijanjikan padaku. harapan menggunung yang sepatutnya aku sedar di mana letak diriku. di hadapan lelaki yang kuhormati, tumpah juga air mata ini dek kerana dirasakan pengorbanan dan komitmen ditolak tepi. lantaran emosi yang ku tahan-tahan tanpa dapat ku kongsikan, aku terjerat kerana terlalu asyik berangan-angan tanpa menyedari pencapaian tidak melayakkan. 

tapi itu kisah dulu. saat ini, emosi ku tolak tepi. perjuangan ini bukan lagi demi imbuhan ataupun peluang untuk ke depan. perjuangan ini tentang ilmu dan mencari diri sendiri. perjuangan ini tentang aku - pemusatan diri yang satu. cukup sudah aku tenggelam kerana dipijak akibat kekerdilan diri. cukup sudah aku mengalah demi memujuk dan menjaga hati. tatkala orang lain mendadik dada dengan diri, aku perlu beralih dengan pendekatan yang berbeza kali ini. ya, pemusatan diri menjengkelkan dengan cara mereka. tapi pemusatan diri sahaja cara survive... pilihan? kalaulah ada. masalahnya, tiada... redha itu ikhlas, pasrah itu menyerah? itu cuma frasa memujuk hati... dan dalam perjuangan ini, redha adalah fasa akhir... pasrah tidak mungkin lagi. berjuang sekuat hati. itu tekad diri sendiri. tapi aku berjuang bukan untuk mati.


melihat adik-adik sudah mula rapuh, aku mengasihani diri sendiri. aku pernah kalah dengan buaian emosi sebegitu. tapi aku masih senyum dan bertahan hingga kini. bodohlah aku menarik diri di saat begini.

ya, takdir tuhan itu pasti. bicara soal siapa yang menentukan takdir, hanya kuasa Yang Satu yang mengerti aturan hidup ini. tentang mereka yang memilih, aku tidak mahu lagi memikirkannya. aku pernah hilang beribu peluang, aku juga tak pernah merasa menggapai bintang. tapi aku percaya pada Yang Satu, serta hikmah setiap kejadian. 

air mata ini pasti tumpah lagi.
tapi aku janji, air mata ini air mata kepuasan dengan apa yang aku lakukan dan usahakan.









Tiada ulasan:

Catat Ulasan