Khamis, 5 Januari 2012

malam tadi

malam tadi..
kecoh kepoh seluruh universiti 
hangat dek kisah kontroversi. 
perjuangan mahasiswa dan adam adli

tidak melihat dengan mata sendiri
tidak gemar menuduh suka hati
sama seperti malam tadi
yang tak berkenaan pula yang duk caci maki

malam tadi
khabarnya hanya 10 orang berdikusi
yang lain melihat dan berdiri di tepi
tidak melayan sebarang provokasi
ramai cenderung jadi pemerhati

katanya...
"aku nak study..."
" politik aku tak peduli"
katanya pula..
"aku nak kebebasan akademik"
"aku nak kebebasan politik"

aku benci si fanatik
tak ada pertimbangan terus emosi
mencaci memaki hilang manusiawi
tengok status, share fitnah kat fb

aku lagi benci yang katanya nak tumpu akademik
sampai tak tahu isu politik
tapi bila orang maki, kau maki
bila orang kutuk, kau kutuk
apa halnya kau ikut-ikut?

aduhai mahasiswa
cukuplah segala sumpah seranah
cukuplah segala tohmah dan fitnah
cukuplah kita gadaikan maruah
semata memuaskan si mahasitua

tak kisahlah yang dari mana-mana
kita ada akal ada minda
sama-sama ada cita-cita
banyak-banyaklah berdoa
agar yang memegang tampuk bertimbang rasa
yang jatuh terjelupuk tidak gila
sebab kita dan mereka
sama-sama manusia


 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan