Isnin, 16 Januari 2012

Hans Christen Andersen - Karya Cerminan Peribadi

Pernahkah anda membaca atau mendengar kisah The Ugly Duckling, Little Mermaid atau Thumbelina? Tahukah anda bahawa kisah-kisah fantasi ini ada pengarangnya? 

Penulis kisah dongeng yang terkenal
Hans Christen Anderson ( 1805-1875) ialah pengarang dan penyair Denmark yang terkenal di seluruh dunia rententan karyanya Fairy Tales, Told For Children diterbitkan pada 1835. Sebanyak 150 kisah dongeng gabungan himpunan dongeng rakyat serta kisahnya sendiri dikumpulkan dan mendapat sambutan kanak-kanak seluruh dunia. Disebalik kisah dongeng yang mempopularkan beliau, beliau sebenarnya dibesarkan oleh ibunya seorang tukang cuci manakala ayahnya seorang pembuat kasut. Hidupnya sangat susah namun ayahnya masih cuba menggembirakan kehidupan kanak-kanaknya dengan mengalakkan dia mencipta alat permainannya sendiri dan sering dibawa ke taman permainan kanak-kanak. Selepas kematian ayahnya, beliau telah berpindah ke Copenhagen, ibukota Denmark dan mengalami kepayahan untuk meneruskan kehidupan. Namun, beliau akhirnya mendapat peluang sebagai pelakon di Royal Danish Theatre. 

Walaupun berjaya dalam kariernya sebagai penulis, namun beliau mengalami detik-detik pilu dalam kehidupannya. Semasa bersekolah di Elsinore pada 1827, beliau dalam biografinya mengakui kehidupannya yang teruk dan terpaksa menetap di rumah guru besar. Anderson merasa tersisih dan tertekan. Selain itu, beliau juga sering berpindah-randah dan tidak pernah menetap di sebuah rumah buat tempoh yang lama. Semasa menumpang di rumah penulis Charles Dicken, beliau juga tidak disenangi walaupun pada mulanya disambut baik oleh tuan rumah. Kehidupan cintanya lebih memilukan apabila beliau tidak pernah berkahwin sehingga ke akhir hayatnya. Beliau dikatakan pernah jatuh cinta semasa kanak-kanak namun surat penolakan dari gadis idamannya tersimpan di uncang seluarnya pada akhir hayatnya.Beliau juga pernah meluahkan hasrat hatinya pada penyanyi soprana bernama Jenny Lind, namun ditolak kerana gadis tersebut menganganggapnya sebagai abang semata-mata.Pada 1872, beliau meninggal dunia setelah sakit selama beberapa lama.


Siapa sangka kisah dongeng fantasi yang terkenal ditulis oleh seorang yang hidupnya penuh malang? kisah The Ugly Duckling, Little Mermaid, dan Askar Timah yang Tabah dikatakan sangat mencerminkan peribadi dan pandangannya tentang kehidupan. Sebagai contoh, menerusi kisah Askar Timah yang Tabah, Anderson menggambarkan watak pasif sebuah patung askar timah yang memakai seragam tentera Denmark namun hanya memiliki sebelah kaki. askar timah tersebut jatuh cinta pada penari kertas ( ballerina) yang disangkanya turut memiliki sebelah kaki sedangkan sebenarnya sedang menggayakan aksi menari. Askar timah telah ditiup dek angin dan menjadi permainan kanak-kanak. Setelah dihanyutkan dalam kapal kertas dan dimakan oleh ikan, askar timah masih begitu tabah meneruskan hayatnya sehingga kembali berada di bilik yang sama dengan penari kertas yang diidamkannya. namun, cinta tragus ini berakhir dengan askar timah dibuang ke dalam tempat pendiangan api dan timahnya mencair menjadi bentuk jantung sedangkan penari kertas itu terbakar sekelip mata. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan